یکشنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۸۹

محمد نوری

سبک محمد نوری را دوست نداشتم، به جز یک ترانه‌اش به اسم باران که روی شعر حمید مصدق است با آهنگ محمد سریر. الآن که فکرش را می‌کنم، می‌بینم شاید محدودیت‌های ارشاد نمی‌گذاشت چنان که شایسته سبک و صدایش بود عاشقانه بخواند (مثل همین ترانهٔ باران). نمی‌دانم. شاید هم باید بیشتر گوش کنم کارهایش را. چند تا ترانهٔ مشخصش از آن رسانهٔ ملی پخش می‌شد برای کارکردهای خاص. مثلاً یک ترانه‌اش را همیشه بعد از صحبت‌های یک کسی پخش می‌کردند، با زمینهٔ گل و بیابان و دماوند. خیلی جان‌سخت بود که سر همین چیزها زودتر دق نکرد.
خودش دوست‌داشتنی بود. نه این که شناخته‌باشمش، همین جوری، با آن صدایش و آن تیپ، یک جوری برای من یادآور بنان بود. صدایش یک جوری بود که از جنس خبیث نمی‌توانست دربیاید. تکنیکش هم که جای خود داشت. خلاصه تجزیه‌اش حرف نداشت، اما ترکیبش در موسیقی زیاد من را جذب نمی‌کرد.

حالا رفته و من زیاد ناراحت نیستم. مرگ بعضی‌ها مثل پایان موفقیت‌آمیز یک پروژه است. هر آدم بزرگی که در آن مملکت کار کند و بی‌ننگ بمیرد یک جورهایی همین حالت را دارد، بی آن که خواهان مرگ کسی باشم. خیلی‌هایی که الآن نگاه‌شان می‌کنیم و نگرانیم که مانندشان پیدا نخواهدشد هم این جوری هستند. وقتی می‌روند خودم را نگاه می‌کنم که انگار وسط یک پروژه بی‌پایان هستم و نمی‌دانم آخرش چه گندی خواهم‌زد. اما آنها پروژه‌شان را با خوبی و به خوبی تمام کردند. حوصله‌ام سر می‌رود از کندی و بی‌حاصلی. دیگر حتی رمق غمین شدن هم نیست.
محمد نوری هم رفت و میراثش را گذاشت برای ما. تنها صداست که می‌ماند؟ نه، خیلی چیزها می‌مانند. خوبی و زیبایی و هوشمندی می‌ماند. ترس من از این است که بر مانده‌ها نیافزاییم. کارو لوکس هم کمی پیش‌تر رفت. جوان‌مرگ شد در مقیاس خودش، اما او هم پروژه‌اش را خوب تمام کرد. مملکت دارد مثل محیط کشت باکتری می‌شود. کم‌کم همه موجودات پرسلولی و ساختارهای هوشمند جای‌شان را به باکتری‌های یک میلیون تومنی می‌دهند.

بگذریم.

شعر مصدق را از صدای نوری بشنوید. چنان شعری و چنان آوا و صدایی است که آدم را به هوس عاشقی می‌اندازد:

شیشه پنجره را باران شست،
از دل من اما،
چه کسی نقش تو را خواهد شست؟
تو گل سرخ منی،
تو گل یاسمنی
تو چنان شبنم پاک سحری،
نه، از آن پاک‌تری
...

روان هر دو‌شان شاد بادا.

برچسب‌ها: , ,

0 Comments:

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home