جمعه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۹

اندرباب فیلترینگ

یکی از دوستان ندیده‌ای که به من لطف دارد و این‌جا را می‌خواند، پیامی فرستاده که برای دور زدن فیلتر فکری کنم تا خوانندگان وبلاگم از درون ایران هم بدون مزاحمت سانسورچی بتوانند مطلب‌های این‌جا را بخوانند. از او ممنونم که اولاً لطف دارد و این‌جا را می‌خواند و ثانیاً نوشته‌های من را دارای ارزشی می‌داند که فکر می‌کند خوب است برای دسترس‌پذیرتر کردن‌شان فکری بکنم.

تلاش کرده‌ام جای خودم را بدانم. من وبلاگ‌نویس خیلی جذابی نیستم، و اگر به لطف کودتای خرداد ۸۸ نبود، شمار خواننده‌هایم در حدود یک‌سوم تعداد کنونی می‌بود، هرچند در واقع سیاسی‌نویس هم نیستم، چون نه سوادش را دارم و نه وقت و انرژی‌اش را. از سوی دیگر، به قدر لازم در نوشتن سابقه و اعتماد به نفس دارم که گاهی یکی دو هفته ننویسم و گاهی چند پست در یک روز منتشر کنم. پس اول این را مشخص کنم که جای خودم را کم و بیش می‌دانم و قدردان خواننده‌هایم هستم. از طرف دیگر، فیلترینگ را به رسمیت نمی‌شناسم. وقتی در ایران بودم، به طور معمول از فیلترشکن استفاده نمی‌کردم، چون زیاد موردش پیش نمی‌آمد. اما الآن می‌بینم با وضع کنونی مملکت، فیلتر شکستن مثل جهاد دفاعی واجب عینی است. استفاده از فیلترشکن‌ها هم روز به روز آسان‌تر می‌شود. یک مشت آمیب هم برای حکومت کودتا فیلتر می‌سازند یا سایت‌ها را فیلتر می‌کنند. بگذار کار خودشان را بکنند. سرشت پست‌شان است؛ گنداب بالأخره چاله را پیدا می‌کند.

اگر دور زدن فیلترینگ عملی نبود، حتماً فکری برای دسترس‌پذیرتر کردن این وبلاگ می‌کردم، امّا الآن به نظرم با استفاده از فیلترشکن‌های موجود و متداول می‌شود به این‌جا رسید. در کنار آن، گوگل‌خوان و فید دو نعمت بزرگ برای دور زدن سانسور ابلهانهٔ دولتی هستند و برای خودم وبلاگ‌خوانی بدون گوگل‌خوان ناممکن است.
اگر فکر می‌کنید تخمینم از دشواری فیلتر شکستن یا دسترسی به این‌جا نادرست است، و یا ایده‌ کم‌دردسری برای دسترس‌پذیرترکردن این‌جا دارید، ممنون می‌شوم که از راه کامنت یا ایمیل به من منتقل کنیدش.

برچسب‌ها: , , ,

1 Comments:

At دوشنبه, فروردین ۳۰, ۱۳۸۹ ۲:۱۱:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

موافقم

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home