چهارشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۸

فتیلهٔ تندی بی‌بی‌سی فارسی

بی‌بی‌سی خیلی رسانهٔ جالبی است و بی‌بی‌سی فارسی منبع روزانهٔ خبرگیری من از ایران است، خبرهایی که برای من اهمیت دارند، نه این که فلان طرح خوداشتغالی سرکاری توسط معاون وزیر تعاون افتتاح شد. بی‌بی‌سی فارسی رسانه‌ای است که تا حدّ زیادی به آن اطمینان دارم و می‌توان گفت تنها رسانهٔ حرفه‌ای فارسی‌زبانی است که در حال حاضر قابل اعتنا و اتکا است (دوست داشتم این توصیف را در مورد زمانه به کار برم، امّا زمانه عوض شده!).
در عین اعتمادی که به طور کلی به بی‌بی‌سی فارسی دارم، یادم نمی‌رود که آخرسر رسانهٔ دولت کریمهٔ بریتانیا است و آن دولت کریمه هم در طول تاریخ خیر مستقیمش به ما نرسیده و خیر غیرمستقیمش را هم تا توانسته مسدود کرده‌است.
این روزها حس می‌کنم بی‌بی‌سی فارسی شعلهٔ مطالبش را بالاتر کشیده و تحریک‌کنندگی اخبارش را عمداً بالا برده. نمی‌توان انکار کرد که رسانه‌ای که مورد رجوع روزمرهٔ کسی باشد، بالأخره بر ذهنیت او اثر می‌گذارد، امّا این اثرگذاری‌ها همیشه نسبی هستند و باید سعی کنیم تا حدّ ممکن در موردشان خودآگاهی داشته‌باشیم. به همان دلیل که من از توزیعی مانند فدورا خوشم نمی‌آید (با همهٔ خوبی‌هایی که دارد) و سعی می‌کنم از توزیع‌هایی استفاده کنم که من را بازیچه نپندارند، دوست هم ندارم که ضربان قلب و فشار خون و تندی و کندی افکارم با کنترل یک رسانه بالا و پایین برود. این را فقط به عنوان برداشت شخصی مطرح می‌کنم و ممکن است درست نباشد، امّا به نظرم تند شدن مطالب بی‌بی‌سی در این چند روز اخیر (بی آن که لزوماً خبر یا تحلیل ناراستی ارائه دهد) با هدف آگاهانه‌ای است و من دوست ندارم خودم را در معرضش قرار دهم. البته بی‌بی‌سی فارسی همچنان مرجع خبری من خواهدبود، امّا با فیلتر این خودآگاهی ذهنی در مورد نیت‌های احتمالی گردانندگان آن.

برچسب‌ها: , , ,

1 Comments:

At چهارشنبه, اسفند ۰۵, ۱۳۸۸ ۶:۵۳:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous مانی ب said...

خوب گفتید.

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home