شنبه، بهمن ۱۷، ۱۳۸۸

پتانسیل حال

در فیزیک یک جملهٔ متداولی دربارهٔ پتانسیل داریم که: مقدار پتانسیل در یک نقطه به خودی خود کمیت معنی‌داری نیست، بلکه اختلاف پتانسیل دو نقطه است که مفهومی در خود دارد. وقتی هم جایی از مقدار پتانسیل یا مقدار انرژی پتانسیل صحبت می‌شود، معمولاً منظور اختلاف پتانسیل آن نقطه نسبت به مرجعی است که به طور ضمنی درک شده‌است. مثلاً ولتاژ برق شهری در ایران حدوداً ۲۲۰ ولت است، که معنی این جمله آن است که نسبت به سطح صفر پتانسیل الکتریکی (که معمولاً پتانسیل سیم نول و یا پتانسیل الکتریکی زمین فرض می‌شود)، سیم فاز باید به طور میانگین حدوداً ۲۲۰ ولت پتانسیل الکتریکی بالاتر داشته‌باشد.

خیلی وقت‌ها به ذهنم رسیده که حال آدم هم مثل پتانسیل است. خیلی نمی‌شود درست قضاوت کرد که آدم حالش چه قدر خوب یا بد است، و آن چیزی که حس می‌شود، به طور خاص آن چیزی که آدم خودش حس می‌کند، تغییر حال است. مثالش این است که فرض کنید به یک محکوم به اعدام بگویند محکومیتش تبدیل به حبس ابد شده. خود حبس ابد مجازات خیلی سنگینی است، اما در مقایسه با اعدام می‌تواند برتری فوق‌العاده‌ای برای آن محکوم و نزدیکانش داشته‌باشد (شرمنده، مثالش خیلی منبری و در ضمن خیلی خشن بود، اما الآن چیز به‌تری به ذهنم نیامد.).

امروز حال وبلاگ‌صاحاب بعد از دو هفته کار سنگین و طولانی در دانشگاه خیلی به‌تر شد، چرا که توانستم اتاقم را قدری مرتب کنم و بعضی از خرت و پرت‌های بی‌مصرف را دور بریزم، کمی از خجالت گوگل‌خوان در بیایم، ماشین لباس‌شویی را روشن کنم، و یک چیز سادهٔ دیگر: برای چمدان کوچکی که چند وقت پیش خریده‌بودم، جایی در کمدم پیدا کنم و از سر راه برش دارم. ها، در ضمن یک قورمه‌سبزی اساسی هم درست کردم که الآن در حال جا افتادن است و فکر کنم هفت‌هشت وعده ما را به فیض برساند (طبعاً باید بیشترش را فریز کنم، چاره چیست؟). همین بوی قورمه‌سبزی در آرامش خانه حال آدم را خوب‌تر می‌کند.

در این روزها و ماه‌هایی که حال خیلی از ما بد است، خودتان را از این تغییر پتانسیل‌ها محروم نکنید. یادتان باشد که آهنگ لحظه‌ای (یا همان مشتق) تغییر پتانسیل، مساوی با منفی نیرو است. یعنی پتانسیل را که زیاد کنید، نیرویی مخالف ظاهر می‌شود که می‌خواهد برتان گرداند به همان نقطهٔ قبلی. این بازگشت تدریجی به آشفتگی‌های پیشین، حال آدم را می‌گیرد. هر چند وقت یک بار حالی به خودتان بدهید با همین چیزهای ساده‌ای که اسمش زندگی روزمره است.

برچسب‌ها: , ,

0 Comments:

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home