جمعه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۸

درگیری

خیلی حال کردم که ایمان مرآتی از مأمورهای شهرداری کتک خورد. آخییییییییییییییییییییش.
بعدش با خودم گفتم این پرهیز از خشونت که خیلی هم چیز خوبیه، بالأخره از کجا باید شروعش کنیم؟
بعدش با خودم گفتم نه، این یکی حقّشه. این از قاتل هم بدتره. این خائنه. دروغ‌گوست. دروغ‌نماست. مردک ...
بعدش با خودم گفتم خوب اگه حقش نبود که دیگه خیلی لطفت زیادی می‌شد از کتک خوردنش خوش‌حال نشی.
بعدش با خودم گفتم نه، ببین، یکی مثلاً کتک زده مردم رو، امّا یکی مثل این ...
بعدش با خودم فکر کردم ترک کردن خشونت برای جامعهٔ خشونت‌زده لابد از ترک اعتیاد برای معتاد سخت‌تره.
بعدش با خودم فکر کردم حتی یکی مثل من هم که عرضهٔ کتک‌کاری کردن نداره، از کتک خوردن مرآتی حال می‌کنه.
بعدش با خودم گفتم نه، حقّشه. مرتیکهٔ خیکی بند تمبونی.
بعدش با خودم فکر کردم زیاد هم چاق نیستش‌ها.
بعدش با خودم گفتم دکتر زیباکلام هم بند تمبون داره. پس حقّشه کتک بخوره؟
بعدش دیدم نه، اصلاً خیکی بودن و بند تمبون داشتن باعث نمی‌شه کسی صلاحیت لازم برای کتک خوردن رو پیدا کنه.
امّا باز هم دیدم حقّش بود ها ...
بعدش با خودم فکر کردم تو کی هستی که تعیین کنی کی باید کتک بخوره؟
بعدش فکر کردم اساساً کی حق داره تعیین کنه کی باید کتک بخوره؟
بعدش فکر کردم می‌شه قانونی برای این مسأله وضع کرد؟
بعدش دیدم کتک خوردن رو نمی‌شه قانونی کرد، امّا هم‌چنان مطلوبیت داره.
بعدش فکر کردم به این ترتیب به ریشهٔ فلسفی قانون‌گریزی و رابطهٔ بنیادی آن با خشونت دست یافته‌ام!
بعدش دیدم چه قشنگ بود که به جای همهٔ این‌ها، می‌نوشتم از ایمان مرآتی بیزارم، امّا از کتک خوردنش هم ناراضی‌ام و محکوم می‌کنم. بله.
بعدش دیدم این حرف مثل کار خود مرآتی و نجف‌زاده است: قاطی کردن راست (بی‌زاری از مرأتی) و دروغ (ناراضی بودن از کتک خوردنش).
بعدش دیدم می‌شه گزارهٔ اول رو گفت و دومی رو به عنوان هدف تعیین کرد.
بعدش دیدم خیلی کارم درسته!
بعدش دیدم پادشاه هیچ چی نپوشیده. در وبلاگ بازه و همه فهمیدن!

هنوز هم دارم یه چیزهایی با خودم می‌گم. شما لطفاً به ادامهٔ وبلاگستان توجّه بفرمایید.

برچسب‌ها: , ,

2 Comments:

At جمعه, شهریور ۱۳, ۱۳۸۸ ۷:۴۰:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger linus said...

بلند بلند فكر كردن خيلي خوبه
فقط يه چيزي در اين مورد بگم... جنبش عدم خشونت در ايران هنوز خيلي جونه ما درهند نيستيم كه دينمون كمك كنه كه بدون خشونت زندگي كنيم
اسلامي كه به خورد ما دادن با شمشير بايد جلو بره- حتي الانشم منتظريم آقا بياد دهن هركي به احمدي نژاد راي نداد رو سرويس كنه
پس بيا از خودمون و از اين كامران نجف زاده و مرآتي شروع كنيم

 
At شنبه, شهریور ۱۴, ۱۳۸۸ ۱:۰۸:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous مریم said...

"اما همچنان مطلوبیت داره..."
بعضی از همین چیزها که "همچنان مطلوبیت" خودشون رو برامون حفظ کرده‌اند، ما رو کشته‌اند!

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home