یکشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۸

روح خلخالی بر فراز زاهدان

مناطق مرزی ایران به نظر من از پیچیده‌ترین و مخوف‌ترین نواحی عالم خاکی هستند و در مورد جاهایی مثل سیستان و بلوچستان در شرق و نواحی کردنشین در غرب این حس را شدیدتر هم دارم.

این که با این سرعت و در واقع هم‌زمان با تشییع قربانیان، چند نفر را به عنوان عوامل حادثهٔ زاهدان طناب‌کش کنند، من را تا حدّ زیادی به این فکر می‌اندازد که تمام ماجرا ساختگی است و برای مظلوم‌نمائی دار و دستهٔ احمدی‌نژاد در آستانهٔ ‌انتخابات طرّاحی شده، وگرنه مجرم زندانی را هر وقتی می‌شود طناب‌کِش کرد.
هیچ کس از بازجوئی و محاکمهٔ این آدم‌ها باخبر نشد و جنداللّه هم که رسماً اعلام کرد دو نفر از این‌ها را اساساً نمی‌شناسد و نفر سوّم هم شغل شریفش بمب ترکاندن نبوده (هرچند فرض نمی‌کنم که یک گروه تروریستی لزوماً راست بگوید).
این اصلاً علامت خوبی نیست و من نمی‌توانم فرض کنم جان و حقوق آن سه نفر کم‌ارزش‌تر از جان و حقوق قربانیان دیگر سیستم اطّلاعاتی و قضائی ایران بوده. حتّی اگر فرض کنیم که این سه نفر عاملان اصلی و مستقیم انفجار زاهدان بوده‌اند، باز هم حقّ محاکمهٔ دقیق و بازجویی درست را نباید از آن‌ها سلب می‌کردند و حقّی هم از مردم سلب شده که دریافت اطّلاعات موثّق و نسبتاً دقیق در مورد روند بازجوئی و اعتراف‌ها بوده. امّا کیست که الآن بتواند به این «سرعت عمل» اعتراض کند و از طرف حضرات متّهم به هم‌سویی (اگر نه هم‌کاری) با تروریست‌ها نشود و در برابر احساسات بازماندگان مصلوب نشود؟ زمان و مکان را برای انجام دادن بدترین کارها خوب می‌شناسند. تنها امید من این است که این کار شروع دوبارهٔ موج اعدام‌های سریع نباشد.

برچسب‌ها: ,

1 Comments:

At یکشنبه, خرداد ۱۰, ۱۳۸۸ ۷:۵۵:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous عباسی said...

"اتدیشمند میگوید : اغلب میبینم که رفتار پدرها را دارم ، اما اعمال پدرها را انجام نمی دهم . چرا اعمال دیگری انجام میدهم ؟ برای این که ضرورت های دیگری وجود دارد . اما به وضوح می بینم که رفتار ، بیش از شیوه رفتار دوام می آورد و رفتار ، رو در روی ضرورت ها قد علم می کند."
از برتولت برشت "داستانک های فلسفی "داستان 23 .حالا به جای اندیشمند میتوانید .... بگذارید و جای آن را با اسم صحیح پر کنید!!

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home