جمعه، اسفند ۲۳، ۱۳۸۷

کژی

برای آن‌ها که احیاناً نمی‌دانند: سنّی‌مذهب‌ها به امامان شیعه احترام می‌گذارند و حتّی خیلی وقت‌ها در دعاهای متداول‌شان بر سه امام اوّل و بر دختر پیامبر درود می‌فرستند و همان صفاتی را در موردشان به کار می‌برند که در دعاها و زیارات شیعه معروف است. این در حالی است که معمولاً نام سه خلیفه‌ی نخست را در دعاها نمی‌آورند و فقط از صحابه به شکل جمع یاد می‌کنند.
این که در ایران هنوز جشن عُمَر برگزار می‌شود و خانم‌ها خیلی هم به آن رغبت دارند، واقعاً خجالت‌آور است. همین چند روز اخیر دوباره اخبارش را شنیدم. تقصیر این مسأله فقط به گردن آدم‌های کم‌سواد نیست. من به گوش خودم شنیدم که دو روحانی شیعه (همان آخوند خودمان) با هم صحبت می‌کردند و یکی‌شان اصرار داشت که دائماً نام خلیفه‌ی دوّم را بیاورد و بر او نفرین بفرستد.
فکر نکنید این مسأله کم‌اهمّیّت است. یک روزی بالأخره مردم ایران خواهند توانست با دنیا آزادانه حرف بزنند. آن روز به همسایه‌های هم‌کیش خودشان چه توضیحی می‌دهند درباره‌ی چنین رسم ابلهانه‌ای؟ بالأخره مردم عادّی هم در روابط خارجی کشور نقش و سهم دارند.
لطفاً کمی با خودتان روراست‌تر باشید و به بهانه‌های بهتری جشن بگیرید. شما که خیلی غیور هستید، از تاریخ خلافت عمر چه قدر خبر دارید؟ مگر همین «فتح ایران» (بخوانیم حمله‌ی اعراب) در زمان عمر و به توصیه‌ی علیّ‌ابن‌ابیطالب انجام نشد؟ چه طور است که در مرگ عامل جشن می‌گیرید و در مرگ مشاور ماتم؟

برچسب‌ها:

2 Comments:

At جمعه, اسفند ۲۳, ۱۳۸۷ ۴:۰۶:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous سولوژن said...

برادر من،

کسانی که عمرکشان راه می‌اندازند وبلاگ‌ات را نمی‌خوانند!
کسانی هم که می‌خوانند، به احتمال زیاد نه عمرکشان را جشن می‌گیرند و نه عاشورا را ماتم.

 
At جمعه, اسفند ۲۳, ۱۳۸۷ ۳:۲۸:۰۰ بعدازظهر, Anonymous سعید said...

چیزی که من دیده بودم این بود که عمر از علی‌ابن‌ابی‌طالب می‌پرسد من هم در حمله به ایران شرکت کنم یا نه و به او توصیه می‌شود که حضور نداشته باشد. می‌شود منبع توصیه حمله به ایران را بگویی؟

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home