چهارشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۷

ایران یعنی زبان فارسی

مهدی خلجی راست می‌گوید که:

«برای من ایران یعنی زبان فارسی. برای من ایران همیشه زبان فارسی بوده، به دلیل اینکه ایران را اگر به مفهوم غیر مادی و انتزاعی به کار ببریم، یک مفهوم فکری است و فکر همیشه از راه زبان و با زبان تولید می‌شود.

بنابراین هر کسی که به فارسی سخن می‌گوید و به فارسی می‌اندیشد و طبیعتا ایرانی می‌اندیشد. این تعریف ایران است برای من خیلی خلاصه.

من شخصا خودم را هیچ‌موقع در تبعید یا مهاجرت حس نکردم و با این مفهوم‌ها مشکل دارم. چون معتقدم که ایران منم. ایران آن چیزی است که در درون من هست. آن زبان فارسی که با آن حرف می‌زنم و با آن فکر می‌کنم. من هرجا باشم ایران را با خودم حمل می‌کنم.»

این روزها معنی این حرف‌ها را خیلی بهتر می‌فهمم.


1 Comments:

At چهارشنبه, شهریور ۱۳, ۱۳۸۷ ۱۱:۵۶:۰۰ بعدازظهر, Anonymous سولوژن said...

و به نظر من این گفته‌ها (فقط همین‌هایی که خودت این‌جا آورده‌ای و نه بیش‌تر) تنها بخش‌ای از هویت «ایرانی» است. زبان مهم است، اما همه چیز نیست. می‌توان به پارسی سخن گفت ولی ایرانی نبود و می‌توان به ترکی سخن گفت و ایرانی بود.

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home