شنبه، تیر ۱۵، ۱۳۸۷

شربت تلخ «شهادت»

با این واژه‌ی رسمی «شهادت‌طلبی» و البته با مفهومی که قرار است القا کند، اصلاً نمی‌توانم کنار بیایم. یعنی چی آخه؟ فرض کنیم آقای X مسلمان است و مسلمان معتقدی هم هست، حالا یا شیعه یا سنّی. آقای X بر اساس جهان‌بینی اسلامی معتقد است که جان او امانتی الهی است و بهترین کاری که می‌تواند انجام دهد آن است که جانش را در راه خدا تقدیم کند. خوب، قبول. امّا به این سادگی نیست که آقای X بتواند خودش تصمیم بگیرد در چه زمانی، چه مکانی، و از چه راهی این کار انجام شود. مهم‌تر از آن، نگرش اسلامی هرگز به آقای X اجازه نمی‌دهد که درباره‌ی جان افراد دیگر تصمیم‌گیری کند، حتّی اگر آن افراد دیگر کافر یا صهیونیست باشند (تا جایی که نزاع آشکاری درنگرفته‌باشد.)

حالا یعنی چی که اینها می‌گن کار این آقا شهادت‌طلبانه بوده؟ خداییش اگر این خبر رو نخوندید، بروید و یک بار متنش را از سر تا ته بخوانید. اگر این متن تناقض درونی ندارد، مشکل از اسلام است (که نیست.).

به گفته شاهدان عيني، جوان شهادت‌طلب فلسطيني كه با خونسردي تمام و به‌طور دقيق اين عمليات را انجام داد ابتدا چند خودرو را به طور كامل له كرد كه يكي از سرنشينان يكي از اين خودروها در همان لحظات اوليه در داخل خودروي خود و زير بلدوزر له شد كه اين اقدام، حاضران در صحنه را به‌شدت وحشت‌زده كرد.
اين شهادت‌طلب فلسطيني سپس تمام خودروهايي را كه در سمت راست و چپ مسير حركتش قرار داشت از بين برد و با سرعت بالا دو اتوبوس را نيز واژگون كرد كه در گزارش‌هاي رسانه‌هاي صهيونيستي تنها به واژگوني يك اتوبوس اشاره شده است.
بنا بر اين گزارش، پس از آنكه اين جوان با آسودگي خاطر عمليات را انجام داد، دو مأمور پليس با بالا رفتن از كابين راننده بلدوزر سعي كردند مسير حركت آن را تغيير دهند و در ادامه به‌سوي راننده آتش گشودند كه به شهادت وي انجاميد.

شهادت‌طلبی این جوریه؟ «با خونسردی تمام» مردم غیرنظامی را زیر بگیری، له شدن و ضجه زدنشان را بشنوی و حالا گیرم که آخرش هم با آتش پلیس صهیونیست به شهادت برسی؟ شربت شهادت این قدر تلخ است؟

آرزوی شهادت را می‌توانم درک کنم، البته نه به عنوان یک تجربه‌ی شخصی، بلکه به عنوان اندیشه‌ای در ذهن دیگری که به آن احترام می‌گذارم. این که معنی حیات را جوری بفهمی که بخواهی آن را در بهترین مسیر خرج کنی. این که در ضمن بدانی این کار دست تو نیست. ممکن است رخ دهد یا ندهد. در برابر آن، این جور «شهادت‌طلبی» که رسانه‌های ما تبلیغ می‌کنند، فقط یک تناقض غیرانسانی است. این نوع شهادت‌طلبان بازیچه هستند.

مگر جان امانت الهی نیست؟ مگر هستی ما بزرگ‌ترین نعمت نیست؟ این که خودسرانه درباره‌ی این بزرگ‌ترین موهبت تصمیم بگیریم، آیا غیر از طاغوت است؟ این که تمام فرصت زیستن‌مان را از بین ببریم و بلکه این فرصت را از دیگران هم به قهر بستانیم، و این که امانت را بدون اجازه صاحبش خرج کنیم (و بر ضدّ او خرج کنیم، امّا به نام خودش)، اینها اگر طغیان در برابر خدا نیست، پس چیست؟ این‌جا اصلاً به جنبه‌ی خشونت‌بار این ماجرا کار ندارم، اگرچه خودش داستان مفصّلی است. این نوع «شهادت‌طلبی» با خداپرستی سازگار نیست و این تمام حرف من است.

از این‌ها گذشته، خبر فارس تناقض دیگری هم دارد:
يك فرمانده پليس رژيم صهيونيستي نيز در گفت‌وگو با شبكه دو تلويزيون اين رژيم اعلام كرد هنوز از هويت و انگيزه عامل اين اقدام اطلاعي نداريم.
اين در حالي است كه رسانه‌هاي صهيونيستي در تلاشند تا اين عمليات را يك اقدام ناشي از اختلاف خانوادگي جلوه دهند.
پايگاه صهيونيستي "بانيت" مدعي شده است كه اين اقدام، انگيزه سياسي نداشته و عامل آن، داراي يك پرونده جنايي بوده است.

خوب، اینها یعنی این که انگیزه‌ی واقعی آن «شهادت‌طلب» معلوم نشده. اسرائیلی‌ها که بدشان نمی‌آید چنین حرکتی را به گروه‌های فلسطینی نسبت دهند و بهانه گیر بیاورند برای گسترش حمله‌های نطامی به فلسطینی‌ها. وقتی آنها خودشان می‌گویند نمی‌دانیم انگیزه‌ی این کار چه بوده، خبرگزاری فارس چرا شهد شهادت را به زور در حلق آن شخص می‌ریزد؟

اگر همین حادثه در ایران رخ می‌داد و قاتل و قربانیان همگی ایرانی بودند، چگونه توجیه می‌کردیمش؟ اصلاً حرفی از شهادت می‌شد؟ اگر یک آمریکایی همین کار را در آمریکا می‌کرد چه؟ نکته فقط همین است که له‌شدگان این حادثه اسرائیلی بوده‌اند و له‌کننده فلسطینی بوده؟ حتّی با در نظر گرفتن این که قربانیان (احتمالاً) همگی غیرنطامی بوده‌اند، باز هم باید آقای له‌کننده را به شکل کبوتر سفید یا گل لاله در نظر آوریم؟

برچسب‌ها: , ,

1 Comments:

At یکشنبه, تیر ۱۶, ۱۳۸۷ ۱۲:۲۱:۰۰ بعدازظهر, Anonymous عباس said...

قرآن مي‌گويد دشمني با قومي شما را بر آن ندارد تا عدالت نورزيد:
و لا يجرمنكم شنئان قوم علي ان لا تعدلو نمي‌دانم چرا بخاطر دشمني با يهوديها هر كاري عليه آنان ولو كشتن غير نظاميها و زنان و كودكان باشد مجاز شمرده مي شود

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home