جمعه، بهمن ۰۵، ۱۳۸۶

چرا سراغ لینوکس نرویم؟

قرار بود اگر لااقل یک نفر دلیل ترک مجدّد لینوکس را پرسید، دلایلم را بنویسم. سولوژن لطف کرد و پرسید. خوب، این‌هایی که می‌نویسم مهم‌ترین دلایل هستند. ممکن است چند مورد را الآن یادم نباشد یا بعداً به ذهنم برسند. در این صورت این پست را بعداً آپدیت می‌کنم.
  1. مهم‌ترین دلیل باز هم سخت‌افزار بود: لینوکس فدورا (نسخه‌ی هشتم) باطری نوت‌بوک من را در زمانی در حدود 3 ربع ساعت خالی می‌کرد، در حالی که این زمان برای ویندوز XP بیش از دو ساعت است. حالا دو احتمال اصلی وجود دارد: یا فدورا باطری نوت‌بوکم را درست نمی‌شناخت، یا مجموعه‌ی درایورهایی که برای قطعه‌های دیگر داشت آن قدر غیربهینه بودند که با چنین شدّتی برق مصرف می کردند. برای هیچ کدام از این دو حالت راه‌حلّ مناسبی پیدا نکردم.
  2. فدورا چیپ صوتی نوت‌بوکم را شناخت، امّا صدا خوب نبود و گاهی کلّاً صدا قطع می‌شد و صدای برفک می‌آمد! مدّتی این وضع را تحمّل کردم، امّا بعداً که خواستم درایور جدیدتری نصب کنم، کلّاً کامپیوترم لال شد! بعد از مدّتی تحقیق و تفحّص فهمیدم که نصب درایور چیپ (کارت) صوتی در لینوکس از آن مصیبت‌های عظما است.
  3. نصب نرم‌افزار در لینوکس مشکلات عجیبی دارد. طرف‌داران لینوکس دائم می‌گویند چون کد سیستم عاملی مثل ویندوز در دسترس همه نیست، و چون بیشتر نرم‌افزارهای ویندوزی متن باز نیستند، کنترل کاربر بر روی سیستم عامل پایین است و حتّی این وضع را به اسارت تشبیه می‌کنند. از نظر کلّی و فلسفی ممکن است این حرف‌ها درست به نظر بیاید، امّا به نظر من در عمل قضیه برعکس است. در ویندوز برای نصب بیشتر برنامه‌ها شما یک فایل اجرائی یا یک دیسک دارید که برنامه بدون مشکل خاصّی از روی آن نصب می‌شود. معمولاً برای نصب برنامه در ویندوز نیازی به اتّصال به اینترنت ندارید. امّا در لینوکس اگر بخواهید یک برنامه‌ی کوچک و معمولی را نصب کنید، خیلی وقت‌ها مجبورید چند برابر وقت بگذارید، چون می‌بینید یک برنامه‌ی معمولی برای نصب یا اجرا شدن نیاز به فلان نسخه‌ی قدیمی یک کامپایلر دارد، یا فلان کتابخانه (library) را نیاز دارد. البته اسم این پکیج‌های اضافی ظاهراً در اختیار شماست، امّا اگر واقعاً یک خبره‌ی برنامه‌نویسی و هکر سیستم عامل نباشید (که من هم نیستم)، چیز زیادی از این‌ها دستگیرتان نمی‌شود. بنابراین اسارت واقعی عملاً برای کاربر عادّی است که می‌خواهد با لینوکس روزگارش را سر کند.
  4. اشکال‌های عجیب و غریب: آدرس DNS شبکه را هر دفعه save می‌کردم و وصل می‌شدم، امّا دفعه‌ی بعد که سیستم بوت می‌شد، آدرس پاک شده‌بود. این اشکال در فدورا 7 یا Open Suse که قبلاً امتحان کرده‌بودم وجود نداشت. هر دفعه که به عادت ویندوزی روی یک صفحه‌ی وب middle click می‌کردم، فایرفاکس می‌خواست به یک صفحه‌ی دیگر برود. دکمه‌های اضافی ماوس را هم که اصلاً فراموش کنید. تقریباً هیچ برنامه‌ی قابل قبولی برای مدیریت داونلودها در لینوکس وجود ندارد. Wine هم مصیبتی جداگانه است. از طرفی شمایل ویندوزی‌اش داغ آدم را تازه می‌کند و از طرفی برنامه‌های ساده‌ای مثل FDM خودمان را نمی‌تواند اجرا کند.
  5. بازی! بله، بازی. بازی را شوخی نگیرید. من یک کامپیوتر یک میلیون‌ و چندصدهزار تومانی جلویم باشد و نتوانم بازی کنم؟ عقلم کم است؟ لطفاً نگویید برای لینوکس هم بازی‌های زیادی وجود دارد. من از چیزی مثل FIFA یا Splinter Cell یا Rise of Nations حرف می‌زنم. ویندوز هر اشکالی هم که داشته‌باشد، سکوی بی چون و چرای بازی‌ها است.
فعلاً همین‌ها به ذهنم آمد. امّا یک چیز دیگر را هم اضافه کنم: من روی ویندوز تا جایی که ممکن باشد از برنامه‌های متن باز یا آزاد استفاده می‌کنم. مثلاً به جای MS Office از Open Office استفاده می‌کنم و کم و کاستی هم ندارم. فوتوشاپ احتیاج ندارم، امّا بدون Paint.Net روزم شب نمی‌شود و چیزهایی از این قبیل. برای بقیه‌ی برنامه‌های تجاری قفل‌شکسته که استفاده می‌کنم هم نتوانسته‌ام معادل متن باز یا آزاد پیدا کنم.

ویندوز به نظر من سیستم عامل منطقی‌تری است. علمای برنامه‌نویسی از چیزی حرف می‌زنند به نام information hiding. هدف از information hiding جاسوسی یا دزدی نیست. هدف این است که اطّلاعاتی که در یک سطح از کاربری لازم نیستند، به کاربر یا نرم‌افزار نشان‌داده نشود. فایده‌ی این کار حذف پیچیدگی‌های اضافی و در ضمن امنیّت بیشتر است. من فکر می‌کنم این نکته در معماری یونیکس، لینوکس و نرم‌افزارهای سنّتی آنها چندان مورد توجّه قرار نگرفته، در حالی که برای کسب مقبولیّت از سوی کاربران عادّی و متوسّط (از جنبه‌ی سواد کامپیوتری)، چاره‌ای جز رعایت آن نیست.

برچسب‌ها: ,

6 Comments:

At جمعه, بهمن ۰۵, ۱۳۸۶ ۳:۱۶:۰۰ بعدازظهر, Anonymous پدرام said...

استفاده از هر چیزی هزینه هایی داره.کمی باید سختی رو تحمل کرد اما این طور نیست که مشکلات حل نشن.کمی پشتکار می خواد.گوگل هم که همیشه هست.

من زمانی٬خیلی کوتاه با ردهت کار کردم.چندان راحت نبودم.بعد ها با فدورا هم همین طور.شاید نیمی از مشکلات شما با اوبونتو حل بشه که بسیار کاربر پسند تر هست.

چون با فدورا خیلی کار نکردم در مورد مشکلات شما نظری نمیدم اما در مورد بازی های ویندوز باید بگم که برنامه ای به اسم Cedega بازی ویندوز رو روی لینوکس نصب و اجرا می کنه.اصلا اهل بازی نیستم اما با این برنامه Most Wanted و FIFA 07 رو (برای تست) اجرا کردم.مشکل این برنامه پولی بودنشه ولی کسی که به خاطر بازی می تونه از ویندوز کرک شده استفاده کنه با این برنامه هم مشکلی نخواهد داشت و غیر قانونی دانلودش می کنه.

در مورد واین هم باید بگم خیلی از برنامه ها رو راحت اجرا می کنه اما برای بعضی از برنامه ها حق با شما است کمی اذیت می کنه اما بالاخره نصب می کنه.کار با واین کمی قلق داره که همون طور که کار با یک برنامه ویندوزی رو یاد می گیرید کار با واین رو هم می تونید یاد بگیرید.

نصب نرم افزار هم به این سختی که شما گفتید نیست.الان کمتر لازم میشه از روی سورس برنامه نصب کرد چون بسته های deb و rpm فراگیرتر شدن.حتی تبدیل سورس به این بسته ها هم امکان پذیره.

و در نهایت این که لینوکس این قدرها هم وحشتناک نیست.

پیروز باشید.

 
At شنبه, بهمن ۰۶, ۱۳۸۶ ۱۰:۰۶:۰۰ بعدازظهر, Blogger Amin said...

عزیز دل برادر
بنده به عنوان کسی که حدود 6 سال داره از لینوکس استفاده میکنه(redhat,fedora,SuSe,ubonto,) به شما توصیه میکنم از SuSe استفاده کنید. وبگذارید فلسفه اصلی یونیکس (که لینوکس بر گرفته از آن است) را بگویم:
Programmers write for programmers
این جمله تو خیلی از کتابهای معروف لیناکس آمده. پس طبیعی که لینوکس به مذاق کاربران عادی خوش جلوه نکند.اما اگر بتوانید با لینوکس اخت بگیرید(که وقت ،علاقه و حوصله میخواهد) دیگر به راحتی از آن دل نمیکنید!
در ضمن SuSe خیلی کاربرپسندتر از فدورا هست. و برای سکوهای desktop مناسبتر. در ضمن یه برنامه به اسم wine وجود داره که خیلی از برنامه های exe رو اجرا میکنه ولی من هنوز نصب بازی را امتحان نکردم. فعلا در ایران ما شاید ویندوز گزینه بهتری باشد، اما روزی که مجبور شوید برای office هزار دلار، برای symantec دویست دلار،acrobat دویست دلار، vista پانصد و پنجاه دلار و ...... بپردازید دیگر اینگونه از ویندوز دفاع نمی کردید!
و در پایان یک بار دیگه به شما و هرکس دیگری که میخواهد از لینوکس برای بار اول استفاده کنه SuSe رو توصیه میکنم. در ضمن باید حوصله تایپ تو shell را داشته باشید!
و این رو بهتون قول میدم که دیگر رتگ ویروس را نخواهید دید!

 
At یکشنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۸۶ ۲:۱۱:۰۰ بعدازظهر, Blogger niMA said...

1-مدیریت باتری تو لینوکس تعطیله! تسلیم! البته بخش زیادیش به خاطر همکاری نکردن تولید کننده های قطعاته
2-من تا حالا ندیدم اوبونتو از این مشکلا داشته باشه
3-من فرض می کنم شوخی کردی در این مورد. در روزگاری که اپل یواش یواش داره سی دی رو حذف می کنه مشکلت اتصال به اینترنت ه؟ خب این مشکل ماست که امکاناتمون تو ایران پایینه. من شخصا ترجیح می دم برنامه هام دانلود بشن تا اینکه توی سی دی هام دنبالشون بگردم. در مورد پیش نیازها هم این اتفاق برای برنامه های کمی می فته و معمولا نیازیی به هکر بودن نیست که اونا رو نصب کنی. برنامه هایی که منتشر می شن معمولا از package manager ها استفاده می کنن که این مشکل رو نداشته باشن.
4- جوابت یک کلمه ست: resolvconf
5-من با wine می تونم Warcraft بازی کنم. با Cedega هم FIFA و Counter strike. البته ویندوز در این مورد خیلی قوی تره!

من الان تو ویندوزم چون MSOFFICE لازم دارم :دی

 
At یکشنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۸۶ ۲:۳۳:۰۰ بعدازظهر, Blogger niMA said...

امین جان...برادر...6سال رو ول کن! اوبونتو رو با U بنویس :دی
SUSE هم همه ی حرفاش بزرکه نه یکی در میون

امضا
رئیس فرهنگستان فارسی
حداد عادل

 
At دوشنبه, بهمن ۰۸, ۱۳۸۶ ۵:۳۷:۰۰ بعدازظهر, Blogger macromediax said...

مطلب خوبی بود . یکسری بیکار پیدا شدن برای پر کردن وبلاگشون هی میگن لینوکس فلان و چنانه ، در حالی که خودشونم ویندوز استفاده میکنند

 
At پنجشنبه, دی ۰۹, ۱۳۸۹ ۴:۲۰:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

من بیشتر از لینوکس در سرور استفاده می کنم خیلی هم عالی جواب میده و هر چیزی رو که بخوام رایگان و متن باز در اختیارم قرار میده !‌
اما ویندوز ؟! تقریبا شبیه مشکلات شمارو باهاش در سرور دارم!!
ویندوز به خاطر user friendly بودنش طرف دار داره ولی از لحاظ امکانات لینوکس خیلی بهتره ٰ البته منظور از امکانات رو بازی در نظر نگیرید ! لینوکس بازی اجرا نمی کنه به خاطر لینوکس نیست مگه از زبان های برنامه نویسی استفاده می کنه که لینوکس نمی کنه ! مثل اینکه بگید ویندوز موبایل این نرم افزار رو داره ولی اندروید یا مک یا میگو اینو ساپورت نمی کنه پس بدرد نمی خورده ‍ ‍‍‍! مشکل سازنده اون هست !‌!‌

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home