چهارشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۸۶

نقد لینوکس - توضیح چند مورد

بحث دارد خیلی جالب می‌شود و من هم به هدفم نزدیک شده‌ام. هدفم این نبود که کسی را به استفاده از ویندوز ترغیب کنم یا از لینوکس برانم. همان طور که اینجا نوشته‌ام، من دوست داشتم کلّاً وارد دنیای لینوکس بشوم و ویندوز را پشت سر بگذارم. نسنجیده و شتاب‌زده هم چنین تصمیمی نگرفتم. در ضمن مجوّز استفاده از ویستا را هم بر روی کامپیوترم خریده‌بودم و مدّتی از آن استفاده کردم. بعد دیدم واقعاً خوبی‌های ویستا آن قدر نیست که به اسارتش و به منابعی که از سیستم می‌گیرد بیارزد. برگشتم سراغ XP. بعد مقدّماتش که جور شد، فدورای 8 را نصب کردم و چند روز مشغولش بودم. امّا مشکلات زیادی وجود داشت: سریع خالی شدن باطری، درست کار نکردن کارت (چیپ) صدا، و در ضمن نبودن چیزی مشابه آکروبات (نه فقط reader، بلکه چیزی که بتواند فایلهای pdf را ادیت کند). نبودن همین آکروبات شاید بزرگترین مشکل من بود، چون من روی کامپیوترم ebook می‌خوانم و داخل فایل‌های pdf کامنت می‌گذارم و این جور کارها. PDFEdit خیلی ضعیف است و کلّاً چیز به دردبخوری که کسری از قابلیت‌های آکروبات را داشته‌باشد در دنیای لینوکس انگار یافت نمی‌شود. اگر از علمای لینوکس کسی ابزاری برای این کار سراغ دارد، به ما هم بگوید که ثواب عظیم دارد.

بازگشت از فدورا به XP راحت نبود، آن هم بعد از آن همه مشکلاتی که در فدورا پشت سر گذاشتم. برای شمایی که سر و کارتان با برنامه‌هایی محدود است، فقط بگویم که نصب یک پکیج TeX در لینوکس کار طاقت‌فرسایی است، در حالی که در ویندوز این کار اتوماتیک و فقط با یک کلیک انجام می‌شود.

بعد از چندین بار رفت و برگشت بین ویندوز و لینوکس، به نظرم رسید چرا معایب لینوکس و دشواری‌های استفاده کردن از آن را ننویسم. فضای اینترنت آکنده از تبلیغات ضدّویندوزی دوست‌داران لینوکس است و اینها غالباً خوبی‌های لینوکس را می‌گویند و از سختی‌ها زیاد نمی‌نویسند، در حالی که برای کاربران جدّی کامپیوتر دانستن نقاط ضعف و قوّت به طور یکسان برای تصمیم‌گیری درست لازم است.

امّا هدف من بدگویی یک‌جانبه نیست. ویندوز معایبی دارد که مایکروسافت علناً یا ضمناً به خیلی از آن موارد اعتراف کرده و می‌کند. از طرف دیگر ویندوز هم به شدّت در حال تغییر و بهبود است. آیا می‌توان ویندوز XP اوّلیّه را با نسخه‌ای که سرویس‌پک سوّم مایکروسافت روی آن نصب شده‌است مقایسه کرد؟ بهبودها و تغییرات ریز و درشت بسیار پرشماری در این مدّت و با patchها و اصلاحیه‌های مختلف در ویندوز اعمال شده‌اند و تغییرات مهمّ دیگری هم می‌توان با نصب برنامه‌های مختلف روی ویندوز اعمال کرد.

برانگیختن دوست‌داران مخلص لینوکس کار نسبتاً آسانی بود. هدف من این بوده و هست که هر کس با تمام انگیزه‌ها و امکاناتش به میدان بیاید و محترمانه (هرچند نه خیلی خشک و رسمی) به ایرادهایی که هر طرف وارد می‌سازد جواب دهد تا نهایتاً همه‌ی ما اوضاع را آن جور که هست، بهتر ببینیم.

موضوع مهم در این میان آن است که اگر کسی می‌خواهد چیزی را نقد کند، باید اوّل آن را به رسمیت بشناسد و حدّاقلّی از وجاهت را برای موضوع نقدش قائل باشد. این که مثلاً کسی در طرفداری از لینوکس، رایگان بودن آن را یک نقطه‌ی برتری بنیادی در برابر ویندوز بداند، نشان می‌دهد که نقدکننده اساساً با رایگان نبودن یک نرم‌افزار یا سیستم عامل مشکل دارد. در این صورت ایرادهای او به جنبه‌های فنّی ویندوز وارد نیست، چرا که از اوّل این سیستم را حقیقتاً به رسمیت نشناخته.

از تمام کسانی که جواب چند پست اخیرم را با کامنت‌ها داده‌اند، ممنونم. این بحث ادامه دارد، امّا خودم از وارد شدن به بحث درباره‌ی سیستم عامل‌های سرور و تجهیزات همراه که درباره‌ی آنها تجربه‌ای ندارم، پرهیز خواهم‌کرد. بقیه هم بهتر است اگر تخصّصی در این زمینه‌ها ندارند، دامنه‌ی بحث را به کامپیوترهای شخصی محدود کنند.

مهرداد جواب بعضی از موردهای مطرح‌شده را داده که من هم بحث را ادامه می‌دهم. هدف یاد گرفتن بیشتر و انتخاب آگاهانه‌تر است و در این میان انگیزه‌های جانبدارانه نیروی محرّک بسیار مناسبی هستند که باید حواسمان باشد هدرشان ندهیم. هیچ بعید نیست که برآیند این بحث‌ها کسانی را از رفتن به سمت لینوکس (یا ویندوز) منصرف کند و ممکن است خود من هم در میان آنها باشم!

برچسب‌ها: , ,

4 Comments:

At چهارشنبه, بهمن ۱۰, ۱۳۸۶ ۱:۳۲:۰۰ بعدازظهر, Anonymous سهیل said...

منم با شما "کاملا" موافقم که سیستم عاملهای nix* به اندازه Windows اصلا polish شده نیستن برای استفاده روی کامپیوترهای شخصی (اینم بگم که خودم از FreeBSD استفاده میکنم، که یه وقت به کفر و شرک متهم نشم--البته من لذت میبرم از tweak کردن سیستم که این یه چیز کاملا شخصیه)

برای استفاده از Acrobat، آیا شما Wine رو امتحان کردین؟ با Wine میتونین خیلی از برنامه های Windows رو روی Linux (یا هر سیستم عاملی که Wine بهش port شده) استفاده کنین. آدرسش هم اینه: http://winehq.org

اینقدر هم قوی هست که خیلی از بازیهای Windows رو میشه باهاش اجرا کرد و حتی برنامه های دیگه ای مثل MS Office رو. امتحانش اصلا ضرری نداره، شاید کار شما رو راه انداخت...

 
At پنجشنبه, بهمن ۱۱, ۱۳۸۶ ۱:۲۷:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous مهرداد مومنی said...

برای مشکل pdf یه نگاهی به برنامه ی Okular بیانداز!!
این برنامه که Document Viewer پیش فرض KDE4 است، امکانات مورد نظر شما را دارا می باشد!!
از قابلیتهای دیگه اش خواندن فایلهای CHM و ODT می باشد!

در موردش توی پستی که در رابطه با KDE4 نوشتم، توضیح دادم، اونجا می تونی یه عکس از این قضیه هم ببینی!
http://mtux.wordpress.com/2008/01/17/kde4-the-free-and-beautiful-desktop/

 
At پنجشنبه, بهمن ۱۱, ۱۳۸۶ ۳:۱۹:۰۰ بعدازظهر, OpenID cybertux said...

شاید به نظر پاک کردن صورت مسئله برسه ولی نظر من اینه کسی که میخواد یه سمت لینوکس بیاد باید توزیعی رو انتخاب کنه که تو محیط اطرافش(خانه، دانشگاه و شهر و کشور! ) کاربر بیشتری داره.من به هیچ وجه استفاده از مثلا فدورا یا suse رو به کسی توصیه نمیکنم (بماند که rpm بیس ها مشکلات دپندنسی زیادی دارن)
خیلی از مشکلات شما قابل حل هست ولی وقتی سوالی نپرسید کسی نمیتونه جوابی بده.شما از اوبونتو(و خانواده اش!) یا پارسیکس یا حتی دبیان استفاده کنید راحت تر به نتیجه میرسید خصوصا اوبونتو که فروم جداگانه داره و به سختی مشکلی می بینیم که جوابی نداشته باشه.
به هر حال dualboot یه گزینه ی دم دست هست (البته نه برای کسی که به نرم افزار غیرآزاد-و نه رایگان!- اعتقاد نداره )
:)

 
At شنبه, بهمن ۱۹, ۱۳۸۷ ۷:۴۵:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger abolfazl said...

منم میگم ویندوز پایدار نیست بعد تا حالا من هرچی برنامه دیدم که توی لینوکسه ومشابه همون رو در ویندوز دیدم تفافت حجمی فاحشی داشتن با نوشتن چند کلمه در ترمینالم درایور هام نصب شد ازادی رو که حساب نکن در کل برای کسی که پرسرعت داره خوبه و اگه نداره دیو ی دی تکمیلی عالیه ظاهرش هم 100تای ویندوزه ....من که با فدورا 10 حال میکنم یک چند تا تم نصب کردم سیاه هستن عاله تم هاش زیبا که بود زیبا ترم شد...برای کسی که میخواد بیاد لینوکس اول پیشنهاد میکنم اطلاعاتش رو در زمینه لینوکس بالا ببره بعد ببینه سخت افزارش چی هست در انجمن ها جستجو کنه وطریقه نصب درایور ها رو یاد بگیره بعد بیاد لینوکس...واین هم حتما لازمش میشه

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home