یکشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۶

تحریک

چه قدر راحت می‌شود مردم را تحریک کرد. این دو تا پستی که اخیراً نوشته‌ام (یکی درباره‌ی لینوکس و یکی هم درباره‌ی فلسطین)، چه بازخوردهای جالبی داشته‌اند. آدم تحریک می‌شود باز هم در این زمینه‌ها بنویسد.

درباره‌ی بعضی از موضوع‌ها انگار هرچه بنویسی که دقیقاً با تبلیغات رسانه‌ای هم‌خوانی نداشته‌باشد باعث انگیزش عدّه‌ای زیاد می‌شود. وقتی استدلال می‌کنی که لینوکس به فلان دلیل و فلان دلیل سیستم عامل کاربرپسندی نیست و مصیبت زیاد دارد، می‌آیند می‌گویند برای وارد شدن به لینوکس باید زیاد وقت بگذاری و فلان کار را بکنی و بهمان چیز را یاد بگیری! خوب حرف من هم که همین بود! یا نوشته‌ی من را درست نخواندی یا خواندی و نخواستی درک کنی.

دنبال مظلوم می‌گردیم که به حمایتش بشتابیم، امّا نه مظلومی که حمایت کردن از او دردسر زیاد داشته‌باشد. الآن همه از لینوکس تعریف می‌کنند. خیلی‌ها با سیستم مایکروسافتی به بیل گیتس و شرکتش فحش می‌دهند. نشسته پشت کامپیوترش و با ویندوز کار می‌کند، می‌گوید «ویندوز آشغاله.». تازه پول ویندوز را هم نداده! اگر بگویی من لینوکس را آزمودم و به این دلیل‌ها توصیه نمی‌کنم سراغش بروید، آن وقت یک جوری جوابت را می‌دهند که انگار از کسی پول گرفته‌ای تا برضدّ مقدّسات حرف بزنی. مهمتر از همه این است که باید مظلومی پیدا کنیم که وفاق جمعی درباره‌ی مظلوم بودنش وجود داشته‌باشد. لینوکس مثال خوبی بود و از آن بهتر، فلسطین.

اگر بگویی تبلیغات درباره‌ی فلسطین یک‌طرفه است، اگر بگویی بقیه‌ی مردمی هم که در جاهای دیگر کشته می‌شوند آدم هستند، راحت به‌ات حمله می‌کنند. چرا؟ چون کار راحتی است. چون فلسطینی‌های تیرخورده را دم‌به‌دم سیمای جمهوری اسلامی نشان می‌دهد. مهم نیست که طرف تیر به دستش خورده یا به ماتحتش، مهم این است که نشانش بدهند و بگویند مظلوم است. تخریب مرز مصر و هجوم فلسطینی‌ها به خاک مصر را تلویزیون ایران نشان نمی‌دهد، چون هدف خبررسانی نیست، هدف تصویرسازی است. پس بهبود وضعیت را نمی‌گویند، فقط مصیبت‌ها را می‌گویند و ما باید سر میز غذا شرمنده باشیم که غذا داریم و امنیت داریم، در حالی که مردم فلسطین طبق فرموده‌ی تلویزیون هیچ کدام را ندارند. نمی‌گویند از پول نفتی که قرار بود سر سفره‌ی مردم بیاید (و به جایش گاز قطع شد) سهم دولت آقای هنیه چند درصد است. نمی‌گویند ایران به آنها پول و تسلیحات می‌دهد تا آتش جنگ را فروزان نگه دارد. فقط چیزی را که به احساس مردم کارگر شود می‌گویند. فقط چیزی را می‌گویند که برای خودشان منفعت دارد. انگیختن مردم به تظاهرات ضدّاسرائیلی آسان است. امّا قبول داشته‌باشیم یا نه، این، وسطِ داستان است نه پایانش. اسرائیل و آمریکا دشمنانی هستند که مردم از آنها بیزارند و دولت ما هم قسمت بزرگی از مقبولیت داخلی‌اش را از ابراز دشمنی با این دشمنان خدا و اسلام به دست می‌آورد. «وفاق ملّی» و «شرکت پرشور در انتخابات» و هزار چیز دیگر حاصل نمی‌شد اگر دشمنان اسلام را نداشتیم، اگر این خشم و تأثّر سهل‌الوصول را نداشتیم. مثل میدان مغناطیسی است که جهت اسپین همه‌هان را مرتّب می‌کند.

دنیا خاکستری است. خوب و بد به هم آمیخته است. کسی که در جستجوی حقیقت باشد، سعی می‌کند سیاه و سفید را از خاکستری استخراج کند و سر جای خود بگذارد. کسی هم که در پی منفعت است، تا بتواند خاکستری بیشتری تولید می‌کند. تا بتواند راست و دروغ را بیشتر به هم می‌بافد.

لازم است دوباره بگویم که برای فلسطینی‌ها متأسّفم؟ یعنی هنوز خودتان نفهمیده‌اید؟ حرف من این قدر پیچیده بود؟

برچسب‌ها: , , , ,

5 Comments:

At یکشنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۸۶ ۲:۲۷:۰۰ بعدازظهر, Blogger niMA said...

تناقضی نداره. همونطور که تو کامنت پست قبلی هم گفتم من الان تو ویندوزم (بر خلاف میلم و برای هماهنگی با همکارام) و معتقدم ویندوز (حالا آشغال نه) ولی نسبتا اعصاب خورد کن و کار راه نندازه. پول ویندوز رو هم روی لپتاپ ازم گرفتن. تناقضش کجاشه؟

 
At یکشنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۸۶ ۴:۴۲:۰۰ بعدازظهر, Anonymous کمانگیر said...

مشتری خوراک شما شدیم قربان.

 
At یکشنبه, بهمن ۰۷, ۱۳۸۶ ۵:۲۷:۰۰ بعدازظهر, Blogger حبیب said...

در مورد فلستین نمیتونم چیزی بگم، ولی بگم که کاربر های لینوکس واقعا لینوکس رو دوست دارند، به همین خاطر هم به خاطرش کامنت میگذارند.
به خاطر همین میگویند که لینوکس یک فرهنگه.

 
At دوشنبه, بهمن ۰۸, ۱۳۸۶ ۱۱:۵۲:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس said...

من همیشه کاربر ویندوز بودم و بقول دوستمان پولش را هم در چند سال اخیر که لپتاپ داشتم غیر مستقیم پرداخت کده بودم.
مدتی بخاطر همان دردسرها که همه ازشان مینالند سعی کردم از لینوکس استفاده کنم (Ubuntu) ولی در عین حالی که خیلی تمیز و پاکیزه کار میکرد ولی نواقض زیادی برای یک کاربر عیر متخصص مثل من داشت.
الان ۱ سالی میشه که از Mac استفاده میکنم و بعنوان یک کاربر ساده (نه متخصص) هرگز دیگر حاظر به برگشتن به ویندوز نیستم!(-:
ویروس، نرم افزار مخرب، قفل کردن سیستم، نیاز به نصب مجدد و عیب یابی و... دیگه از این چیزا خبری نیست! خیلی راضی هستم.
اما یک چیز را نمیشود منکر شد، هنوز برای کار با نرم افزارهای اداری و تجاری چاره ای جز استفاده از ویندوز نیست.

 
At دوشنبه, بهمن ۰۸, ۱۳۸۶ ۱۲:۰۳:۰۰ بعدازظهر, Anonymous صابر said...

انسان متعصب نمی‌تواند و نمی‌خواهد چیزی را بر خلاف آنچه که به آن "باور" و "ایمان" دارد ببیند.

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home