چهارشنبه، مهر ۱۲، ۱۳۸۵

peer to peer

در اينترنت شگفتيهاي بسياري ديده‌ام، يكي همين وبلاگها. امّا شگفتي و اعجاب اصلي آن تا همين چند وقت اخير كه با برنامه‌هاي Peer To Peer آشنا شدم بر من پوشيده مانده‌بود. علّتش بيشتر سرعت پائين اينترنت و هزينه‌ي بالاي تلفن بود. الآن دوّمين ماهي است كه اينترنت بي‌سيم در خانه داريم و من هم شبانه‌روز از آن كار مي‌كشم. Emule را نصب كرده‌ام و هرچه را كه در اين چند سال عقده‌ي داشتنش به دلم بود دارم از اينترنت مي‌گيرم. كمتر چيزي هست كه در اين شبكه‌ پيدا نشود: از فيلمهاي سياه و سفيد اجراهاي قديمي موسيقي كلاسيك گرفته تا كپي شناسنامه‌ي احمدي‌نژاد (البته دنبال اين دوّمي نگشته‌ام چون به كار من نمي‌آيد). بيشتر، فايلهاي كتابهاي اسكن شده را گرفته‌ام، مثل فايل اين كتاب و اين يكي. همچنين شماره‌هاي دو سه سال اخير Scientific American را گرفته‌ام. اگر هر كدام از اينها بر حسب تصادف به كار كسي مي‌خورد كه اينجا را مي‌خواند، لطفاً بگويد تا با ايميل برايش بفرستم.

بعد رفتم سراغ فايلهاي بزرگتر. اجراهايي از آثار موسيقي كلاسيك كه هميشه آرزوي ديدن و شنيدنشان را داشتم به وفور يافتم. مثلاً اين اجرا و اين يكي. حالا ديگر قضيه‌ي در باز ديزي و حياي گربه است، امّا گربه‌ي مفلوك چند سال است كه گشنگي كشيده و ول كن ماجرا نيست. اجراهايي را مي‌گيرم كه هرگز در تهران پيدا نكرده‌ام و فكر نكنم بعداً هم پيدا شوند.

چيزي كه به اندازه‌ي موجود و در دسترس بودن اين فايلها جالب است، شبكه‌ي عظيمي از افرادي است كه اين فايلها را ميان هم ردّ و بدل مي‌كنند. از هر قارّه و كشوري هستند و تعدادشان زياد، امّا تابع ساعات شبانه‌روز است. و خيلي جالب است كه مي‌بيني كتابي را كه سالها دنبالش بوده‌اي از كسي داري مي‌گيري كه مثلاً در تركيه، آرژانتين، تايلند، فرانسه يا استراليا است، و در همان حال هم ديگران قسمتهايي از فايل را كه تو داري از تو مي‌گيرند.

نسبت به مسأله‌ي كپي‌رايت هم بي‌تفاوت نيستم، امّا اگر اين آمريكاي جهان‌خوار اين همه سال ما را در تحريم نگه نمي‌داشت، احتياجات علمي و فكري ما اين طور جمع نمي‌شد كه حالا منفجر شود. گواه اين مسأله تعداد نسبتاً كم اعضاي آمريكايي در اين شبكه‌ها است.

دو سه تا از اين فايلهاي كتابها را به استادهاي گروهمان داده‌ام و مشكل كپي كردن كتاب براي كلاسشان حل شده. اميدوارم آمريكا الي‌الابد ايران را تحريم كند تا هم جمهوري اسلامي پاينده باشد و هم وجدان ما از بابت اين كارها آسوده!

0 Comments:

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home