پنجشنبه، مهر ۱۳، ۱۳۸۵

هستي و نيستي

با همين Emule كه در پست قبلي نوشتم، شروع كردم دنبال چند تا كتاب فلسفه گشتن، شايد فقط از سر سيري. از جمله دنبال "Being and Nothingness" ژان‌پل سارتر گشتم. فايلش را پيدا كرده‌ام و در ليست انتظار است. در ذهنم سعي مي‌كنم اسم كتاب را به فارسي برگردانم: بودن و نبودن، بودن و نيستي، .... هستي و نيستي. يادم مي‌افتد يك كتابي به اين اسم را اخيراً در مجموعه كتابهاي قديمي كه يكي داشت به عنوان كاغذ باطله دور مي‌ريخت و ما گرفتيمشان ديده‌ام. حالا كجاست؟ لابد جائي كه انبارشان كرده‌ايم (باور كنيد كتابخانه‌هايمان دارند مي‌تركند). كجا؟ كنار ميز كامپيوتر به گمانم. فقط سرم را به چپ مي‌چرخانم و جلدش را مي‌بينم. به همين سادگي. زير دو كتاب ديگر است. برمي‌دارمش و صفحه‌ي اوّلش را باز مي‌كنم. كسي با خودكار آبي نوشته‌است: زمستان 60. بي‌اختيار ذهنم مي‌رود به حال و هواي فيلمها و عكسهايي كه از آن سالهاي اوّل جنگ ديده‌ام. حال و روز كتاب هم بي‌شباهت به آنها نيست، سالم است با صفحه‌هايي كه اندكي زرد شده‌اند. جلد محكمي دارد و كاغذ خوبي، و حروفچيني سربي كه اين روزها ديگر منسوخ شده. همان قدر كه در زمستان 60 ديدن يك كتاب با چاپ سنگي عجيب بوده الآن هم براي من ديدن اين كتاب با حروفچيني سربي عجيب است. زمستان 60. من آن موقع اندكي بيش از يك سال سن داشته‌ام. ترجمه‌ي عنايت‌اللّه شكيباپور است. نمي‌شناسمش. با جلد قهوه‌اي‌رنگ اعلا و عكس آبي‌رنگ سارتر روي آن. ناشرش «مؤسّسه انتشارات شهريار» است. سال چاپ را ننوشته يا من پيدا نمي‌كنم. قيمت؟ 600 ريال. خريدار نبود؟ نمي‌فروشم.

1 Comments:

At شنبه, فروردین ۲۱, ۱۳۸۹ ۸:۱۳:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous حامد said...

سلام
من دنبال اين كتاب هستم
اگر به من بفروشيد ممنون ميشم.

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home