سه‌شنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۸۵

چند پرسش ابلهانه

من در يك خانواده‌ي مسلمان به دنيا آمده‌ام، اسم اسلامي و عربي روي من گذاشته‌اند، در دو گوشم اذان و اقامه گفته‌اند، مرحوم پدربزرگم اسم و تاريخ تولّدم را پشت جلد قرآنش نوشته‌‌است، از زمان كودكي با يك تربيت مذهبي بزرگ شده‌ام و بعد از همه‌ي اينها الآن ايني هستم كه هستم. من يك مسلمان فابريك هستم و هرچند از اين بابت خوشحال و شكرگزارم، امّا ممكن بود تقديري كاملاً متفاوت داشته‌باشم.

جاهايي ديگر و در زمانهايي ديگر آدمهايي با شرايطي كاملاً متفاوت به دنيا آمده‌اند و رشد كرده‌اند. آدمهايي هستند كه در خانواده‌هاي مذهبي، امّا از نوع يهودي، مسيحي و يا بودائي پرورش پيدا كرده‌اند و تبديل به يهودي، مسيحي و يا بودائي فابريك شده‌اند.

مسلمان بودن يا نبودن من چه قدر اختياري بوده است كه بخواهم كسي را به تحقير نامسلمان خطاب كنم؟ مسيحي بودن آن مسيحي فابريك تا چه اندازه به انتخاب خودش بوده كه بخواهد ديگري را به دليل مسيحي نبودن (يا حتّي مسيحي معتقد نبودن) از خودش كمتر بداند و يا بر عكس، من نوعي او را به خاطر مسلمان نبودنش كمتر از خودم بدانم؟ (حالا از هر جنبه‌اي كه مي‌خواهد باشد)

بهشت و جهنّم چطور؟ اگر قرار است فقط مسلمانها به بهشت بروند (لااقل از ميان آدمهايي كه الآن نفس مي‌كشند) پس خداوند اين چند ميليارد ديگر را براي سوخت جهنّم آفريده؟ (منظورم اين نيست كه ويلاي خودم در بهشت قبلاً رزرو شده)

1 Comments:

At سه‌شنبه, آذر ۳۰, ۱۳۸۹ ۱۱:۵۴:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous زهرا آقایاری said...

با سلام .
اولا به نظر من پرسش شما اصلا هم ابلهانه نیست .
و دوما اینکه در اسلام هیچ آیه و حدیثی مبنی بر اینکه فقط مسلمانان به بهشت می روند و یا به قول شما فقط مسلمانان فابریک به بهشت می روند وجود ندارد . حتی راجع به برتری اینها نسبت به سایر ادیان حرفی زده نشده و فقط گفته شده : برترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست.
بلکه در قرآن خداوند می فرماید : لا اکراه فی الدین . یعنی هیچ اجباری در دین نیست . و می فرماید : ان الدین عند الله الاسلام . یعنی دین اصلی نزد خدا اسلام است . ... اما اگر کمی در متون اسلامی مطالعه داشته باشیم می بینیم که بین غیر مسلملانان تفاوت وجود دارد. بدین صورت که آنهایی که می دانستند که اسلام دین کاملتر است یا می توانستند در مورد آن تحقیق کنند اگر به آن روی نیاورند مقصرند و باید در برابر خدا پاسخگو باشند . ولی آنهایی که نمی دانستند و امکان تحقیق برای آنها نبود اگر در دین خود ثابت قدم باشند هیچ تقصیری ندارند و اگر اعمالشان بر طبق دینشان صحیح بود به بهشت می روند .... ضمنا شما که موهبت زندگی در خانواده ای مسلمان و معتقد را دارید چه بهتر که در مورد دینمان تحقیق کنید و خودتان به حقانیتش پی ببرید و فقط یک تقلید کورکورانه از بزرگترها نکنید .
با تشکر : زهرا آقایاری - دانشجوی فیزیک دانشگاه تربیت معلم

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home