شنبه، آبان ۲۱، ۱۳۸۴

تولّدم مبارك

اي كه بيست پنج رفت و در خوابي

مگر اين پنج روز دريابي

ربع قرن از ميلاد فرخنده ما گذشت. مصطفي! داري پير مي‌شي! پس كي آدم مي‌شي؟ انسان باش! اي كچل مندرس! اين قدر لش‌بازي تا كي؟ ديگه بزرگ شدي. بچه نيستي ديگه خرس گنده. درساتو درست بخون بيست بشي(زرشك). شب زود بخواب و صبح زود پاشو(حتماً). مشقهايت را سر وقت حاضر كن. مي‌خواهي تا آخر عمرت همين جوري بموني؟ هان؟ هان؟ هان؟ يه كم از جات تكون بخور برو ورزش كن(حرفشم نزن). چند صباح ديگه بايد بري سربازي(به همين خيال باش. من و سربازي؟). بعدش بايد بري سر كار(خداي تعالي به خير كناد). بايد مسئوليّت زندگي خودتو قبول كني(خيالي نبيد).

تا چند چو يخ فسرده بودن در آب چو موش مرده بودن

انصافاً از اين ربع قرني كه خداوند به اين بنده قراضه‌اش عمر داده، حدّاكثر از چهار پنج سالش رضايت نسبي دارم. از خودم بيشتر از همه نا راضي هستم در مورد عمر هدر شده. ديگراني هم بوده و هستند(مثل هميشه) كه در هدر رفتن عمر شريف ما تقصيرات اساسي دارند. خداوند شرّ همه بدخواهان و كم عقلان را از سر ما باز فرمايد و ما را در زمره آنان قرار ندهد.

شوخي نيست، فكرش را كه مي‌كنم. اگر فرض كنم(با خوشبيني زياد) كه بين هفتاد تا هشتاد سال عمر خواهم كرد، مي‌بينم كه يك سوّمش گذشته، آن هم مفيدترين و فعّال‌ترين يك سوّمش. به آنچه در اين مدّت انجام داده‌ام فكر مي‌كنم و به آن تصويري از خودم كه براي آينده‌ام در ذهن دارم. فاصله بسيار است و رمق تكاپو كمتر از گذشته. نا‌اميد نيستم. امّا نگرانم. خيلي كارها است كه بايد انجام دهم. خيلي عادتها را بايد كنار بگذارم و عادتهاي مفيد را جايگزينشان كنم و اين واقعاً سخت است. خيلي كتابها را بايد بخوانم. خيلي چيزها را بايد بياموزم. خيلي مهارتها را بايد به دست آورم. و اين تازي اوّل كار است. تازه اگر همه يا بيشتر اينها انجام شد، اوّل كارم و عقب‌ماندگي‌ها را به طور نسبي جبران كرده‌ام. بعدش بايد كارهايي را انجام دهم كه الآن وقتشان است. چه خواهد شد؟

لطفاً كادوها را نياوريد، شمعها را روي كيك نچينيد، اصلاً كيك نخريد، تقويم را ورق نزنيد. من هنوز آماده اين سن نيستم.

2 Comments:

At شنبه, آبان ۲۱, ۱۳۸۴ ۷:۵۴:۰۰ قبل‌ازظهر, Blogger تکه پاره ها said...

تولدت مبارك...اين قدر هم سخت نگير دنيا دو روزه در ضمن كچاي هم خيلي بهت مياد

 
At چهارشنبه, آبان ۰۳, ۱۳۸۵ ۴:۲۸:۰۰ قبل‌ازظهر, Anonymous SoloGen said...

هاها! با یک سال تاخیر، تولدت مبارک.
اما یک نکته‌ی خیلی بامزه: تولدت ۲۱ آبان است؟

 

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home