یکشنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۴

غربي‌ها

• فكرش را بكنيد، فقط فكرش را بكنيد كه اگر اين توفان كاترينا قرار بود تو ايران بياد چي مي‌شد. آمريكا به قولي ثروتمندترين و پيشرفته‌ترين كشور جهان است و اين طور گرفتار شده. وامصيبتا اگر اين بلا بر ما نازل شود. يك بم ديگر خواهد‌بود، حدّاقل.

• كتابهايي كه مي‌خوانم بيشتر انگليسي است. گاهي براي راهنمايي گرفتن يا كارهاي ديگر با مؤلّفان كتابها (كه غالباً آمريكايي هستند) تماس گرفته‌ام. سرعت و دقّتي كه آنها در پاسخگويي دارند من را حيرت‌زده و البتّه خجالت‌زده مي‌كند. با خودم فكر مي‌كنم اين آدمي كه من برايش email فرستاده‌ام، چندين جلد تأليف و چندين پروژه باز در دست دارد و تازه من را هم نمي‌شناسد و لابد احتمال هم نمي‌دهد كه من روزي به دردش بخورم. با اين حال email من را به دقّت مي‌خواند و با حوصله و علاقه جواب مي‌دهد. اگر جاي من و او عوض مي‌شد، من چه مي‌كردم؟ اصلاً جوابش را مي‌دادم؟ اگر جواب مي‌دادم چطور و به چه علّتي بود؟ يك عمر است كه روز و شب توي گوش ما مي‌خوانند غربي‌ها منفعت‌طلبند و احساس ندارند و ادب و احترام را مثل ما درك نمي‌كنند و..... امّا مي‌بينم كه لااقل در حال حاضر اين خصلتها در خود ما ايراني‌ها بيشتر وجود دارد تا آن چه كه از غربي مي‌بينيم. مرگ بر آمريكا و انگليس و فرانسه و آلمان و بلژيك و ساحل عاج و ديگران. امّا آدم بايد خودش عاقل باشه. من خيلي غرب‌زده‌ام، مگه نه؟


0 Comments:

ارسال یک نظر

Links to this post:

ایجاد یک پیوند

<< Home